Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

Cango grotten, wildlife park, struisvogels

Nog even een verhaaltje over gister. Het is echt geen relax vakantie, want we moesten weer vroeg opstaan. We kregen een heerlijk ontbijt op een terras in een heerlijk warm zonnetje met uitzicht over de bergen, de weilanden waar de schapen en struisvogels door elkaar lopen. Je ziet weer allerlei kleuren vogeltjes bijvoorbeeld een hele gele vogel. Dat is toch wel grappig om te zien.

Na het ontbijt zijn we de bus weer ingegaan, vandaag gelukkig maar kleine stukjes rijden, maar wel een hele vol geplande dag. We zijn eerst naar de Cangogrotten gegaan, dit zijn mooie druipsteengrotten met stalactieten en stalagmieten. Waarvan grote delen gewoon afgebroken en meegeroofd waren. Toen zijn we wezen lunchen aan een wegrestaurant waar je normaal gesproken als toerist niet zou stoppen. Het waren een soort van hutjes het had wel iets Afrikaans. We hebben er ook afrikaanse stoofpot gegeten struisvogel en lamsvlees met groente aardappel en rijst. Best een vullende maaltijd waar sla bij geserveerd werd. Het alcoholpercentage in ons bloed wordt tijdens lunch tijd hier alweer aangevuld met wijn. In afrika eten ze vaak ook bij de lunch warm eten en daar krijg je natuurlijk wijn bij. Als toetje kregen we fruitsalade en alsof we nog niet vol genoeg waren kregen we ook nog taart, omdat onze Let jarig was.

Hierna zijn we naar een soort dierentuintje geweest, je kon hier duiken met krokodillen, op de foto met slangen of kleine of grote cheeta’s. De tijgers waren helaas al te groot te worden om met mensen in aanraking te komen. En nee we hebben ons gedragen en we hebben alleen gekeken dit keer.

Toen zijn we doorgereden naar een struisvogelfarm, hier kregen we uitleg over de struisvogels. Het zijn echt domme beesten hun ogen wegen meer dan hun hersens. Struisvogels leven ongeveer 80 jaar en vanaf 2 tot 3 jaar beginnen ze met eieren leggen. In de periode van maart tot oktober leggen ze om de dag een ei van 1 tot 1,8 kilo! Ik ben blij dat ik geen struisvogel ben! De struisvogels doen een soort paringsdans om de eieren te bevruchten deze hebben we al een paar keer vanuit de bus mogen aanschouwen en ziet er wel grappig uit. Marjolein heeft met struisvogel betsie de enige struisvogel die gewend is aan mensen op deze farm geknuffeld en Leo heeft een kus van betsie gehad. Daarna heeft marjolein nog struisvogel gereden en dat was echt wel erg grappig!
Toen hebben we lekker gegeten bij de farm, echte struisvogelbiefstuk erg lekker. Hier kregen we ook een wijnproeverij bij, dat was geen proeverij te noemen want je kon kiezen tussen rode , witte wijn en druivensap en degene die hier iets over moest vertellen drinkt geen wijn. Toch was het eten bij een groot haard vuur wel erg gezellig. Ondertussen beginnen we de groep beter te leren kennen en is het toch wel erg gezellig. De bus is ondertussen kapot gegaan dus er werd een vervangende bus geregeld om ons terug naar de logde terug te brengen. Morgen krijgen we weer een andere bus en buschauffeur die de rest van de reis met ons meegaat. Bij elke bus hoort een vaste chauffeur.

Bij de lodge aangekomen zijn we met een groepje heerlijk bij de openhaard gaan zitten, die in de openbare ruimte staat met lekkere hangbanken. Dit hadden we gisteravond ookal gedaan en met ons bijna vaste na borrel groepje hebben we nog even lekker geborreld en gelachen. Toen toch maar vroeg naar bed(het voelde al heel erg laat), want de volgende morgen moesten we om half 7 al weer ontbijten!

de erhardtjes

hoi,leuke verhalen zeg!!Het zou ook wel jammer zijn om al te veel te luieren als je er ook voor kunt kiezen om mensen en omgeving van het land te leren kennen,toch?Dus:vroeg op!Juist leuk he om de locale specialiteiten te proeven(struisvogelbiefstuk zul je hier niet zo gauw(kunnen)kiezen.veel plezier met elkaar.xxx

pa

Hoi Marjo, heb je nu ook al je struisvogelrijbewijs????
we genieten van juliie verhalen,
groetjes,
pa

leo rian

hey hallo,
dat klinkt allemaal weer erg gezellig en mooi.
Heel bijzonder hoor struisvogel rijden!
Alle foto's zijn echt gaaf we beleven het echt met jullie mee.
groetjes

Koningin Beatrix

Wat een intrigerend verhaal. Erg interessant. Ik vraag me alleen af of struisvogels eieren kunnen leggen wanneer ze niet bevrucht zijn.
Met vriendelijke groet.
Beatrix