Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

manjeleti game drives

Om 6 uur zaten we weer in de jeep voor de volgende game drive. Deze game drive gaat niet door het drukke kruger pak maar door het iets rustigere shonalanga park. Voor mensen is het verschillend, voor dieren niet aangezien er geen hek is, daarnaast laat een olifant zich niet echt tegenhouden door iets dat of iemand… de zon is al op maar is nog mooi rood van kleur en voor we goed en wel in het park zijn zien we een hele grote olifant welke ook nog dichtbij staat. Na een stuk gereden te hebben gaan de gidsen even uit de auto, ze weten dat er hier 3 dagen geleden een groep leeuwen is geweest welke een buffel hebben gevangen, ze gaan even kijken of er nog vlees op zit. In de buurt van het karkas zijn er veel gieren te vinden maar deze zijn al uitgegeten want het karkas is schoon.

In dit park hebben we minder dieren gezien dan de dag in het kruger park maar we hebben ook veel minder kilometers gereden en de wegen waren niet geasfalteerd en druk. Het was een tocht door de bush en dit was echt heel gaaf. Om 7 uur hebben we een witte neushoorn gezien en omdat het pad niet dicht genoeg bij kwam naar de zin van de gids, zijn we een stukje off-road naar hem toe gereden, de neushoorn zat hier echter niet zo op te wachten en koos het hazenpad, maar niet nadat we een paar leuke foto’s hadden genomen ;)

Rond negenen rijden we een dijkje op waar een meer achter ligt. Aan het meer is een kudde van 300 buffels aan het drinken en deze schieten spontaan in paniek wanneer we boven komen en ze rennen weg van ons. Als ze vervolgens zien dat we alleen stil blijven staan bovenop de dijk en niet dichterbij komen blijven ze staan en kijken we onze ogen uit en is er weer tijd voor een fototje maar het zijn er echt veel te veel voor op 1 foto. In het meer zit nog een nijlpaard die af en toe even adem komt halen wat ook een leuk gezicht is.

Gedurende de tocht krijgen we nog een aantal impala’s en inyala’s te zien. Als we weer op de terugrit naar de accommodatie zijn zien we de olifant van de ochtend weer in de bush staan. Op het moment dat we daar op de weg zijn besluit hij ook om maar even de weg over te steken zodat hij zo’n 10 meter bij ons vandaan is, ook hier hebben we weer de telelens erop zitten waardoor we niet de complete olifant hebben op elke foto J

Na de gamedrive (waar we rond 10 uur van terug zijn) kunnen we even hangen op het park, lunchen en zwemmen en om 3 uur vertrekken we weer voor de sunset game drive. Nog voor we goed en wel het park in zijn zien we de eerste giraffe alweer, deze staat mooi op het pad aan een boompie te eten. Als we weer bij een watertje aankomen zien we 2 olifanten waarvan er 1 bijna met heel zijn poten in het water staat. Op de route naar de sunset plek komen we zebra’s, waterbokken, grazende zebra’s en overstekende zebra’s tegen, daarnaast zien we weer impala’s en inyala’s en af en toe een kudu (ook een antilope maar dan groter dan de impala en inyala)

Wanneer we bij het meer komen waar we vanochtend de buffels hebben gezien zijn deze helaas al weg maar het nijlpaard is er nog wel en die laat zich ook nog meerdere keren zien, we krijgen zelfs de binnenkant van zijn bovenkaak te zien! Net voor de zonsondergang krijgen we nog een paar zebra’s en giraffe’s te zien welke erg mooi kleuren in het licht van de ondergaan de zon. We stoppen met de jeep op een verlaten vlakte voor de zonsondergang met wat drinken en een nootje om daarna in het donker verder te rijden.

In het donker zien we niet veel tot we om 18:40 een andere jeep tegen komen, deze kijken zo’n 100 meter verderop naar iets in het gras met de lamp welke ze (net als wij) bij zich hebben. Als we goed kijken blijken dit luipaarden te zijn! Een moeder met 2 kleintjes, echt geweldig om te zien. Gezien de slechte licht omstandigheden hebben we alleen sterk bewogen foto’s en dus besluiten we om alleen te kijken, sorry daarvoor J na ongeveer 10 minuten moeten we helaas weer terug naar het kamp omdat anders het hek sluit en we dan moeten overnachten in de jeep, dit lijkt ons gezien de wilde dieren niet echt een strak plan…

Omdat we morgen de panorama route gaan rijden en omdat we het iets beter willen zien dan de gemiddelde japanner moeten we om half 7 vertrekken.

eddie

weer tof man al die dieren !
geniet nog even van de laatste daagjes.