Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

Pretoria/ einde van de reis/ Afsluitblog

De laatste ochtend opstaan in Zuid-Afrika, Pretoria om precies te zijn. Dit keer geen vervelende wekkers of trommels we konden uitslapen! Een deel van de groep ging nog een rondrit door pretoria en soweto doen, maar dat hebben we overgeslagen omdat we de prijs hiervoor een beetje te overdreven vonden. En het is heerlijk om even rustig op te staan en even niets te hoeven doen. Even brunchen en tassen inpakken en dan zullen we om half 4 met de bus naar het vliegveld vertrekken. Tegen 19 uur zitten we weer in de lucht naar Frankfurt en om 8.55 zullen we weer met beide voeten op de Nederlandse bodem staan. We verlangen nu alweer om midden in nacht gewekt te worden voor zuurkool met worst! Beter slaan ze dat deze keer over of doen ze deze gewoon om normale tijd uit delen, zodat we een beetje een normaal ritme houden deze keer.

Zuid-Afrika is een gigantisch mooi land. Het verbaasde ons dat er zoveel verschillende landschappen bestonden, we hebben nooit een hele dag in de bus gezeten en dat we uit de raampjes keken en weer het zelfde uitzicht zagen. Bergen, bossen, droogte, gras, rotsen, oceaan! Marjolein wilde graag naar Zuid-Afrika, maar Robert is nu degene die het hardst roept dat hij echt nog wel eens terug wil.

De grote steden is iets wat we wel zullen mijden de volgende keer. De onveiligheid en criminaliteit zijn hier gewoon erg hoog, dus waarom zou je het opzoeken. We hebben gemerkt in kaapstad dat ’s avonds over straat lopen gewoon niet te doen is en in pretoria wordt ons geadviseerd liever op het beveiligde terrein van het hotel te blijven. Toch kon je in kaapstad ’s avonds wel eten in een toeristisch gebied en als je met de taxi’s jezelf laat vervoeren komt het allemaal wel goed.

De dieren die je hier kunt zien zijn echt geweldig! We waren in een goede periode voor de walvissen en jonge wilde dieren te spotten. Het was een mooie ervaring om ze te kunnen zien. En we zijn geslaagd met de Big Five spotten,echt helemaal geweldig!

Het klimaat in deze periode was voor ons gewoon goed. In Kaapstad was het eigenlijk nog net iets te koud, maar we hebben wel droge dagen gehad. We hadden verder ook verwacht dat het wat warmer zou zijn, in het begin van de reis waren lange broeken en tegen de avond een trui echt noodzakelijk. Aan het einde van de reis was het overdag zeker wel 30 graden en dan is het ook wel lekker warm. Voor ons hoeft het echt geen 40 graden te zijn, dus met andere worden de timing was perfect!

De djoser reis organisatie was goed, de vliegtickets, accommodatie en vervoer was goed geregeld. De soort accommodaties en de plek waar ze gelegen waren vonden we wat minder. In kaapstad en pretoria zaten we gewoon in een erg slechte buurt, waardoor je vrijheid een beetje beperkt blijft. Er was van te voren geïnformeerd dat we in Lesotho en Swaziland, iets mindere luxe accommodaties hadden. Dat we hiernaast ook nog in beehives zouden slapen. Maar dat we de laatste nachten in krugerpark in een adventurecamp zouden zitten, waar alleen een paar muren staan, gaas als ramen en boven de muren gewoon een gat zit totdat het rietendak begint daar was nooit iets over verteld. We moesten hier zelfs een formulier tekenen dat als ons iets overkwam, door een slang, schorpioen of wilde dieren in onze kamer dat het onze eigen risico was. En terwijl de muizen en hagedissen door onze slaapkamer en badkamer liepen, konden we ons goed voorstellen dat slangen en schorpioenen hier gewoon voorkwamen. Desondanks was het wel een mooie locatie. En de andere hotels en accommodaties dat was gewoon perfect.

Djoser heeft als motto vrijheid blijheid, maar toch was er vaak tijdens deze reis geen keus. Je moest aan sommige excursies meedoen, want anders kon je gewoon nergens terecht.

Ook het eten was vaak gezamenlijk, wat ook wel logisch is als je helemaal in het niets bent en er maar 1 restaurant is maar soms is het gewoon lekker om even samen op reis te zijn, hier was bijna geen ruimte voor. Het eten in Afrika is verder heel erg lekker, veel vlees, dus braaien(bbq) gaat goed. Ook veel stoofschotels en natuurlijk ook bobotie. Groente is in zuid-afrika ook geen probleem we hebben gewoon bloemkool,brocolli, sla en boontjes gegeten. En als toetje cake met warme custardvla en als je het helemaal Afrikaans doet worteltaart met custardvlaJ

Het was een onvergetelijke en vreselijke mooie reis!! Zuid-Afrika zal ons bij blijven! Het zal moeilijk zijn de zuid-afrikaanse taal niet over te nemen, het is gewoon makkelijk en lui Nederlands en daarom hartstikke leuk!

Ondertussen zijn we veilig thuis aangekomen, de vliegreis is goed verlopen en niets op aan te merken. Alleen net voor dat we ons huis bereikte ging onze auto roken, die staat gelijk weer bij de garage!

Binnenkort zal er nog een link verschijnen met uitgezochte foto’s, aangezien 4300 foto’s iets teveel is om te laten zien!

Bedankt voor het volgen van onze blog, we hopen dat jullie na de kerst onze blog naar Nieuw-Zeeland met ons mee willen volgen.

Nora

Ik heb genoten van jullie verhalen: een geweldig avontuur!

de erhardtjes

jaaaa....niet allen Robert is enthousiast.......
Was heel leuk om jullie te volgen.
Wij vonden vooral de dierenmanieren erg leuk.
En ja hoor wij zijn er in december weer bij.
doei werkze weer groetjes