Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

Op reis naar Plettenberg baai

Terwijl we ons nog steeds verbazen wat we gister allemaal gezien hebben, zijn we op weg naar onze volgende locatie Plettenberg baai.

De vooroordelen van onze gids zijn helemaal verdwenen. Ze is iemand die ontzettend veel zin in haar werk heeft, die hoge hakken houden haar niet tegen! Ze weet veel van Zuid-Afrika en van reizen goed organiseren. Ze kan goed nederlands omdat haar ouders uit Nederland komen. Onze gids heeft als enige eis een goede bus, dus vanwege haar zitten we in een luxe 35 pers. Touringcar met 15 personen. De djoser reizen hebben meestal kleine busjes. Deze bus zit voor Robert gelukkig wel heel fijn. Dorien het spijt ons, maar onze gids heeft een serieuze latex allergie. We zouden op dorien haar verjaardag een ballon aan onze tas hangen, dit idee is gepikt van de vriendinnen van Hélène. Helene moest op hun verjaardag met een ballon fietsen. Alleen als er latex in de buurt van onze gids komt krijgt ze een anafylactische shock, dat willen we haar natuurlijk niet aan doen!

Vandaag een hele saaie lange busreis, we zijn gestopt bij stellenbosch waar niet zo heel veel aan was. Daarna hebben we geluncht bij een aleo ferox bedrijf, waar iedereen cremetjes, pilletjes en zalfjes kon kopen. Onze gids zegt dat ze een proefpersoon van de pillen was en 30kg is afgevallen in 9 maanden door gewoon te blijven eten en die pillen te slikken. De buschauffeur gaat het uitproberen.

Het is wel leuk om onderweg te zien hoe de vegetatie steeds veranderd. Daarnaast zien we struisvogels, kraanvogels en olifanten in de weilanden. De kust is uitgestrekt en er zijn hoge golven langs het strand. Het weer is hier nog veranderlijker dan in Nederland. Zo schijnt de zon, zo waai je weg en dan is het ook weer koud.

Onze gids kan ook goed vertellen over de Afrikaanse cultuur. Zo denken wij Nederlanders dat het aids probleem makkelijk is op te lossen door ze condooms en sexuele voorlichting te geven. Maar de zwarte afrikanen denken dat condooms juist aids veroorzaakt omdat hun voorvaders ook nooit aids hadden en dat de blanken dus op deze manier hun wil uitroeien. Ook verteld de president die een meisje met aids verkrachtte dat je het niet krijgt door je gelijk af te spoelen met een koude douche. Ook wordt door presidenten gezegd dat gezond voedsel als fruit en sla zorgen dat je geen aids krijgt. Ze denken dat dikke vrouwen geen aids hebben en dunne vrouwen of vrouwen die afvallen wel. De gids heeft geprobeerd bij een vrouw die telkens zwanger werd uit te leggen dat ze condooms moest gebruiken en heeft op een banaan laten zien hoe die er omheen moest. Ze zag haar later toch weer zwanger, wat blijkt ze heeft een banaan een condoom om gedaan en op haar nachtkastje gelegd en gedacht dat het een soort bijgeloof was.

Morgen gaan we een walvistocht doen, naar een township waar we bij een schooltje gaan kijken, robert twijfelt nog of hij gaat bungeejumpen op de grootste hoogste ter wereld, we gaan ook nog wandelen in tsitsikamma national park naar de hangbrug.

Leo Rian

Hoi hoi, nou jullie hebben het nover een saaie bus tocht maar jullie hebben toch aardig wat mooie dieren gezien.
Wij zien hier geen olifanten kraan en struisvogels in de weilanden lopen!!
Gezellig dat de reisleidster zo leuk is dan hoor je nog eens wat.
veel plezier morgen lijkt me helemaal geweldig walvissen tocht.
Groetjes voor jullie 3tjes.

de erhardtjes

hoi maro,
Wat een prachtige reis zeg superleuk al die dieren,niet te verglijken he met de dierentuin(die pinguin staat er zoooo lief te poseren)En wat een mazzel zeg dat jullie de walvissen zagen!!lekker verder genieten en als je durft robert moet je springen,ik denk niet dat ik zou durven hoor maar het lijkt me wel een bijzondere ervaring!!!(wij hebben een 'crazy weekend in duinrel achter de rug in de gekste/engste glijbanen en achtbanen waterspinnen ed dus ik ben er even klaar met glijden springen schommelen)groet aan marjoos mam