Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

Lesotho rondwandeling in Malealea

Slapen was een beetje ongemakkelijk in het echte donker. Maar zodra de zon een beetje doorkomt rond half 6 hebben we toch wel in de gaten dat het hier ookwel mee kan vallen. Het huisje was namelijk superschoon bij aankomst en na een hele nacht is er nog geen beestje in het huisje te vinden. We konden wel lekker douchen, want de douche wordt verwarmt op gas. Daarna naar de ontbijtzaal, beetje onwennig dat we in het halfduister moeten gaan eten want er is tot vanavond nog steeds geen stroom. Toch krijgen we weer lekker roerei met spek op warme toast.

Hierna kregen we een wandeling vanuit de malealea lodge door het malealea dorp door de mensen die gisteravond nog voor ons gezongen hebben. De wandeling ging echt op het afrikaanse tempo, maar ondertussen is de temperatuur wel aardig gaan stijgen dus vinden we dat niet heel erg. We krijgen weer een hoop armoede te zien, we zijn weer echt terug in de tijd.

Zoals ik me het museum argeon kan herinneren, is wat ik hier zie. Geen stroom, water halen uit een put, brood bakken in een van modder gemaakt oven. Ze kunnen pas trouwen als ze 12 koeien kunnen betalen als bruidsschat. De herders lopen hier traditiegetrouw met grote dekkens om zich heen. En we zien zelfs kleine herdertjes met kaplaarzen aan van ongeveer 4/5 jaar oud met een aantal koeien opzoek naar vers gras. Ja dit is echte armoede. In een winkeltje kopen we zelfgemaakte spullen, maar dat zal deze mensen toch nooit echt genoeg helpen. Toch blijkt uit alles dat deze mensen er zelf niet zo heel veel moeite mee hebben en een cultuur waarin vrouwen moeten werken en kinderen moeten opvoeden en verder iedereen lekker in het zonnetje zit te luieren is ook moeilijk te veranderen. En natuurlijk zal het ontstaan zijn daardat er ook niets anders te doen is, deze armoede zal erg lastig zijn om te veranderen.

Hierna hebben we lekker geluncht, spaghetti bolognese. Een deel van de groep is gaan paardrijden, maar dat hebben we laten schieten. Wij hebben lekker bij het huisje in bikini/zwembroek een boekje gelezen. Een echt vakantiegevoel voor marjolein! Helaas hebben we nu het eindelijk weer is voor een zwembad geen zwembad! Morgen gaan we weer Lesotho uit richting drakensbergen. Dan zullen we weer internet hebben en kunnen de afgelopen blogs geplaatst worden. Daar is als het goed is een verwarmd zwembad, maar de vraag blijft of we daar wel tijd voor hebben?

leo Rian

Hoi ja de armoede is wel erg daar ik heb er pas een boek over gelezen.
Het is heel raar voor ons dat die mannen zo weinig doen he?
Hoezo is slapen een beetje ongemakkelijk? Lijkt mij wel handig lekker donker, ja o.k. als je moet plassen is het wel even op de tast zeker voor mannetjes lastig!
doei doei