Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

Hluhluwe game reserve

Welcome to Africa!

Aangekomen in st. Lucia hebben we nog even boodschappen gedaan en even alle verjaardagstelefoontjes beantwoord. Ook erg leuk om in hier in afrika alle smsjes te ontvangen! Hierna wilden we nog even naar het strand wandelen, onderweg hier naar toe ging de zon onder. We kwamen een hardloper tegen en deze waarschuwde ons hier niet in het donker te gaan lopen met de wilde dieren! Ja we zijn nu echt in afrika dat kan gewoon niet hier! Dan wordt gewoon even wandelen ineens levensgevaarlijk!

Gisteravond gezellig met z’n allen gegeten bij de Griek. We kregen ouzo als voorafje, springbokkie tussendoor en als toetje nog champagne. En dan hebben we het alleen nog maar over de drank gesproken. We hebben we weer heerlijk gegeten, dit keer a la carte dus iedereen kon zelf bestellen.

Er was ook een andere groepsreis maar dan van Oad reizen, we waren zeker blij dat we niet zo’n reis geboekt hadden! Dit was echt een groep van 40 man en hele saaie mensen! Onze gids had het hier een beetje te druk met zichzelf en je merkte dat wel een beetje aan de sfeer. Onze gids had zelf ook iets te vieren en die ging duidelijk uit haar dak, samen met bekende uit het restaurant.

Toch is er voor ons gezongen in het Afrikaans en we hebben nog geen verjaardagen gehad met champagne! We hebben ook nog een mooie taart gehad, waarvan we samen 1 kaarsje hebben uitgeblazen. In het restaurant werd nog echt op zijn grieks met borden gegooid, dat was wel maf. Daarna moesten we van onze gids mee met de kroegentocht, als eerste kwamen aan in de karaokebar daar was het uitgestorven maar onze gids en haar vrienden vonden het geweldig! Wij hielden het voor gezien, omdat het gewoon niet gezellig was en we heel erg vroeg op moesten.

Vanochtend ging om 5 uur ging de wekker! Dat was wel even vervelend en toen we de kraan open draaide om te douchen…. Er was geen water! Nergens in het appartement was een druppel water te krijgen. We wisten wel dat het erg droog was, waardoor we zuinig moesten zijn maar dit was wel erg extreem! Dan merk je gelijk hoeveel gebruik je maakt van water: niet douche, je gezicht niet wassen, je handen niet wassen na toilet gebruik, de toilet niet doorspoelen, je handen niet wassen als je je hebt ingesmeerd met deet of je haren met gel gedaan hebt. Best wel erg ongemakkelijk. We hadden wel flessen water om te drinken, maar dat wilden we bewaren om overdag te drinken om dat het niet heel erg veel was. Als we wisten dat er geen water zou zijn hadden we natuurlijk wel meer gekocht.

En toen moest de dag nog beginnen! Met het heerlijke Afrika gevoel, ongewassen en heel erg bezweet (want het was echt warm geweest vannacht) begonnen we aan de game drive in hluhluwe / Umfolozi game reserve. We wisten dat het vandaag kon gaan regenen, maar hadden wel verwacht dat het warm zou zijn. Want de afgelopen dagen hebben we voor het eerst warm Afrika meegemaakt. Op de open jeep moesten we eerst een dik uur rijden voor we bij het nationalpark waren en dat was toch nog wel erg fris. Maar het national park was geweldig! We hebben witte neushoorns

en zwarte neushoorns,

impala’s( dat zijn echt prachtige antilope!),

giraffe,

aapjes, baviaanen, leeuwen, vogels in allerlei kleuren, gnoe’s , buffels,wrattenzwijntjes,zebra'sen ik ben waarschijnlijk nog wel wat vergeten, gezien! Super gaaf! Er zijn gewoon geen woorden voor! Hakuna matata! Dit is het echte Afrika!

We hebben ook nog leuk vanuit uitkijkpost op een half uitgedroogd meertje kunnen kijken hoe alle dieren daar in alle voorzichtigheid gingen drinken.

En afrika is absoluut niet voor mietjes! Want we mochten gewoon koffie buiten de bus drinken een paar honderd meter verder waar we leeuwen gezien hadden! En toen we aan het einde van de game drive kwamen ging het nog regenen ook! Het was echt best wel al koud geworden in de open jeep, omdat we soms op hoge heuvels waren. En tocht terug met regen en veel wind was wel een beetje afzien. Maar we weten zeker dat het water hier heel erg dringend nodig was! Nu zijn we weer terug in het appartement, waar ondertussen het water wordt aangevuld. Dus straks nog even douche voordat het weer op is, we weten ook niet of we morgen bij de beehives wel douchen kunnen.

Morgenochtend vertrekt om 6 uur de boot om krokodillen en nijlpaarden (HIPPOOS!) te zien, waarna we naar Swaziland zullen vertrekken…. Komende dagen dus even weer geen blog!

nora

Schitterend al die dieren! Jullie zullen genoten hebben.
Met de krokodillen een beetje voorzichtig: niet te dicht bij het water komen....
Nora

De fietsers vanuit Polen

Hey, we hebben de blog weer gelezen en hebben de foto's gezien, het ziet er echt geweldig uit! Wij zitten hier in Polen en hebben net de eerste dag gefietst met z'n vieren, en het is erg gezellig!
Groetjes

Alia

Hallo Marjolein en Robert,
Ik heb jullie verhalen met veel plezier gelezen en krijg ook zin in zo n vakantie, al hou ik ook niet van spinnen en ongedierte. Geniet nog van de rest van de vakantie en tot binnenkort ,Marjolein