Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

Kruger park game drive

Vandaag staan we vroeg op voor de game drive die ons naar shalati brengt, dit is de volgende accommodatie. Om 6 uur vertrekt de gamedrive en aangezien we al in het kruger park hebben overnacht komen we meteen weer in de mooie natuur. Na 20 minuutjes onderweg te zijn geweest stoppen we voor de eerste Impala’s en ze blijven gewoon echt geweldig! Impala’s zullen we de rest van de dag nog vaak zien, zo vaak zelfs dat we er niet eens meer voor stoppen. Impala’s worden ook wel de McDonalds van zuid-afrika genoemd omdat ze op elke hoek staan en een M op de kont hebben, als we snel internet hebben zal er een impala konten foto in het album staan. Impala in het zuid-afrikaans is noggebok omdat er gewoon heel veel zijn…. Nog een bok, nog een bok, nogeenbok, noggebok.

Vlak na de impala’s komen we de eerste Big-Fiveer van de dag tegen, de buffel. We stoppen om te kijken en voor wat foto’s. om 7 uur roept Sophia dat ze iets gezien heeft in het gras, maar dat ze niet weet wat het is, als we terug rijden blijkt het een ratel te zijn (zie foto) de ratel blijkt, volgens de gids, uniek te zijn om te zien, zeker omdat ze normaal erg schuw zijn. Deze bleef keurig zitten voor een foto. De ratel is een bijzonder “though”, een luipaard kan er bijvoorbeeld wel een uur over doen om hem dood te maken omdat het beesie zich om kan draaien in zijn vel om dan lekker terug te bijten. Wanneer hij wordt gebeten door de giftigste slang van zuid-afrika dan gaat hij niet dood, maar ligt hij gewoon 2 uur in coma om vervolgens weer verder te gaan met zijn ding…

Nog geen 15 minuten later zien we dier 2 van de big five, de olifant! We stoppen maar heel kort, we krijgen van de gids de belofte dat we deze dieren ook op het heetst van de dag bij het water zullen zien, maar dat de andere dieren dan zullen schuilen in de schaduw. 8 minuten later zien we een kudde Gnoe’s staan tussen de bosjes. Als we goed kijken zien we ook nog een witte neushoorn, de witte neushoorn zit niet in de big five, de neushoorn uit de big five is de zwarte neushoorn. Net voor half acht zien we een moeder zwijn met 4 jongen, het schijnt bijzonder te zijn dat de moeder nog zoveel zulke grote jongen heeft. Een paar minuten later zien we een giraffe, deze staat zo dicht bij dat we hier geen complete foto van kunnen maken met de lens die nu op de camera zit, en omdat we giraffe nog vaker zullen zien stoppen we hier niet lang genoeg om te wisselen.

Tien minuten voor acht zien we een prachtige cheetah in de schaduw van een boom liggen, het is al aardig warm geworden met de zon en dus is hij niet heel actief. We hebben het geluk dat hij nog even verplaatst naar een ander stukje schaduw in de tijd dat we foto’s staan te maken, erg gaaf! De cheetah zit niet in de big five maar is zeldzamer dan menig big-fiver.

Iets verderop, vlak bij de cheetah, is een meertje en water is altijd een aantrekkings punt voor dieren, zo ook hier. We zien witte neushoorns, zebra’s, noggebokie’s en gnoe’s vreedzaam samen drinken! Nadat we verder rijden komen we een paar inyala’s tegen, deze zijn niet zeldzaam en hebben we al eerder gezien maar deze staan wel erg dichtbij en dus houden we een foto stop. Rond half negen hebben we een uitzicht stop en kunnen we mooi over het park heen kijken. Nog net voor het ontbijt zien we een olifant staan welke we mooi kunnen fotograferen.

Kwart voor tien vertrekken we weer voor het vervolg van de tocht en we zijn nog geen kwartier weg of we zien een hele kudde met 20-30 olifanten een rivier oversteken. We zullen de volgende 5 minuten gebruiken om de ogen uit te kijken en foto’s te maken. Tussen 10 en 12 zien we weinig nieuws maar dat betekent niet dat we niets zien, impala’s, inyala’s, gnoes, zebra’s, giraffe’s, apen, drinkende impala’s, een olifant, wrattenzwijnen, een paar vreemde vogels, aasgieren en klipspringers.

Om 5 voor 12 zien we een hele berg auto’s stil staan, hier móet wel iets te zien zijn, dat blijkt ook, er staan 3 leeuwen in het gras! De 3e uit de big-five. We maken een kwartier lang foto’s en kijken alweer onze ogen uit. Als we vervolgens een paar meter verder rijden is er weer een watertje waar nijlpaarden en een krokodil in zitten. Langs de kant staan waterbokjes en in het water staat nog een zuid-afrikaanse ooievaar. Nadat we uitgekeken en gefotografeerd zijn (achter ons zitten nog 2 mensen met allebei een camera en een verzameling tele lenzen) rijden we weer verder.

Marjolein roept dan opeens dat ze iets gezien heeft en nadat we terug rijden blijft het erg op een rots lijken tot het gaat bewegen en de telelenzen en verrekijkers tevoorschijn komen, het is een mannetjes leeuw welke half achter het gras ligt aan de voet van de boom! Er stoppen nog een aantal auto’s maar die rijden vervolgens weer door omdat ze niets zien, zo goed is hij verborgen!

Nog geen 5 minuten komen we weer bij een riviertje aan en daar vinden we opnieuw een kudde olifanten! De belofte van de gids blijkt waar J

Nu het door de zon erg warm is geworden zien we de rest van de dag niet veel meer, de meeste dieren schuilen nu, we zien nog een aantal giraffe’s, zebra’s, impala’s en olifanten maar weinig nieuws meer.

’s Avonds slapen we in goed geventileerde huisjes. Gezien de verhalen die Helma had opgehangen hierover was marjolein erg bang geworden voor de slangen, spinnen, schorpioenen en meer ongedierte maar gelukkig heeft ze toch nog lekker geslapen onder de klamboe, morgen gaan we nog twee gamedrive’s maken en daar moeten we weer vroeg voor opstaan. Van de Big five missen we er nog een, hopen dat we deze morgen zien.

eddie

wat een verhaal en ik maar denken dat al die dieren aan het uitsterven zijn!! niet dus :) echt gaaf om dat allemaal te zien zeg. veel plezier nog