Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

Walvissen Township Bunjee tsitsikamma

Tja wat een dag was dit weer. We zijn nu in de bus op weg naar de Lodge waar we gister ook hebben overnacht. Een gigantisch mooie lodge, de kamers lijken wel bruidsuites zo groot en zo mooi! Zwembad, manage, tennisbaan, volleybal baan en een uitzicht!!! Je kan daar rondjes lopen door de tuin waar allerlei mooie bloemen en vogelsoorten in alle kleuren zijn te vinden. Het lijkt wel een sprookje! Vanochtend hebben we daar in de zon op het terras met uitzicht op de bergen ontbeten.

Daarna zijn we vertrokken naar de walvistocht. Dit gingen we doen op een grote speedboot, je werd van het strand afgevuurd de zee op. Daar hebben we heel veel walvissen gezien, maar heel erg dichtbij. Daar sta je dan in een bootje op de oceaan naast een gigantisch grote walvis een meter van je vandaan. Dan gaat hij weer onder en komt hij weer boven en dan spuit hij om lucht te happen! Echt dat vinden we nog steeds een heel mooi geluid. Na nog een stukje rond gespeed te hebben op het water kwamen we weer bij zeehonden aan. Niet een paar... nee duizenden!(marjolein overdrijft altijd en die zei dat het er honderden waren maar robert weet zeker dat het er duizenden waren dus er is niets aan overdreven!+/- 4000) Groepjes in het water te dopperen, andere waren aan het zwemmen of op de rotsen aan het luieren. Zoveel zeehonden hebben we nog nooit gezien, zelfs de vorige keer niet eens! We moesten weer terug aan wal en dat was echt spectaculair, de boot ging eerst stilliggen om vervolgend zo hard als hij kon door de golven het strand op te sjezen, waar we snel tot stilstand kwamen! Gaaf!

Na de walvissentocht hebben we een township bezocht, dit was erg indrukwekkend om te zien. In de township was ook een gesponsorrede pre-school, een kleuterschool. De hele kleuterschool was uitgelopen om voor ons te zingen, en na het zingen van de kinderen moesten wij terugzingen. Alle krotjes in de township gaan vervangen worden door 'Mandela huisjes' welke stromend water en een toilet hebben. De krotjes nu hadden al elektriciteit maar er waren maar 5 punten in de hele township met water.

Hierna reden we verder naar de hoogste bungeejumpbrug ter wereld! En ja hoor Robert en John wilden dat wel even uitproberen! Anneke werd al misselijk bij het idee dat haar schoonzoon dat ging proberen, marjolein had ookwel de kriebels, maar robert die deed dat gewoon even!

Robert vond het heel erg gaaf, de vrije val is een beetje eng tot je voelt dat je aan het elastiek hangt en vanaf dat punt alleen maar genieten! En dat kon je ookwel zien van zijn gezicht! We hebben er veel foto's van en zelfs een dvd!

Na het springen zijn we door gereden naar tsitsikamma national park. Hierhebben we een wandeling gemaakt naar suspension bridge. De oceaan slaat hier met hele hoge golven wild op de rotsen en spuit dan meters hoog de lucht in! De wandeling is aangelegd met loopplanken en trappetjes door oerwoud heen, mooie bomen en mooie uitzichten op de kust. En dan natuurlijk de wiebel brug waar robert natuurlijk probeert zoveel mogelijk beweging in te krijgen!

Nu rijden we weer terug en we rijden net over de brug heen waar Robert vanaf gesprongen is, de buschauffeur stopt nog even, ongelooflijk dat je hier vanaf springt! Helaas zal het zo wel weer te koud geworden zijn om een duik in het zwembad te nemen,dus dan nemen we maar even een lekker bad, waarna we weer een heerlijk 3 gangendiner zullen krijgen. Morgen gaan we hier weer weg, richting oudtshoorn, we gaan een stukje met een trein door de mooie bergpassen, ook zullen we de grote touringcar verruilen voor minibusjes om nog een mooie bergpas te kunnen zien. Het is echt teveel voor op 1 dag maar wel gigantisch mooi!

Groetjes van ons!

Op reis naar Plettenberg baai

Terwijl we ons nog steeds verbazen wat we gister allemaal gezien hebben, zijn we op weg naar onze volgende locatie Plettenberg baai.

De vooroordelen van onze gids zijn helemaal verdwenen. Ze is iemand die ontzettend veel zin in haar werk heeft, die hoge hakken houden haar niet tegen! Ze weet veel van Zuid-Afrika en van reizen goed organiseren. Ze kan goed nederlands omdat haar ouders uit Nederland komen. Onze gids heeft als enige eis een goede bus, dus vanwege haar zitten we in een luxe 35 pers. Touringcar met 15 personen. De djoser reizen hebben meestal kleine busjes. Deze bus zit voor Robert gelukkig wel heel fijn. Dorien het spijt ons, maar onze gids heeft een serieuze latex allergie. We zouden op dorien haar verjaardag een ballon aan onze tas hangen, dit idee is gepikt van de vriendinnen van Hélène. Helene moest op hun verjaardag met een ballon fietsen. Alleen als er latex in de buurt van onze gids komt krijgt ze een anafylactische shock, dat willen we haar natuurlijk niet aan doen!

Vandaag een hele saaie lange busreis, we zijn gestopt bij stellenbosch waar niet zo heel veel aan was. Daarna hebben we geluncht bij een aleo ferox bedrijf, waar iedereen cremetjes, pilletjes en zalfjes kon kopen. Onze gids zegt dat ze een proefpersoon van de pillen was en 30kg is afgevallen in 9 maanden door gewoon te blijven eten en die pillen te slikken. De buschauffeur gaat het uitproberen.

Het is wel leuk om onderweg te zien hoe de vegetatie steeds veranderd. Daarnaast zien we struisvogels, kraanvogels en olifanten in de weilanden. De kust is uitgestrekt en er zijn hoge golven langs het strand. Het weer is hier nog veranderlijker dan in Nederland. Zo schijnt de zon, zo waai je weg en dan is het ook weer koud.

Onze gids kan ook goed vertellen over de Afrikaanse cultuur. Zo denken wij Nederlanders dat het aids probleem makkelijk is op te lossen door ze condooms en sexuele voorlichting te geven. Maar de zwarte afrikanen denken dat condooms juist aids veroorzaakt omdat hun voorvaders ook nooit aids hadden en dat de blanken dus op deze manier hun wil uitroeien. Ook verteld de president die een meisje met aids verkrachtte dat je het niet krijgt door je gelijk af te spoelen met een koude douche. Ook wordt door presidenten gezegd dat gezond voedsel als fruit en sla zorgen dat je geen aids krijgt. Ze denken dat dikke vrouwen geen aids hebben en dunne vrouwen of vrouwen die afvallen wel. De gids heeft geprobeerd bij een vrouw die telkens zwanger werd uit te leggen dat ze condooms moest gebruiken en heeft op een banaan laten zien hoe die er omheen moest. Ze zag haar later toch weer zwanger, wat blijkt ze heeft een banaan een condoom om gedaan en op haar nachtkastje gelegd en gedacht dat het een soort bijgeloof was.

Morgen gaan we een walvistocht doen, naar een township waar we bij een schooltje gaan kijken, robert twijfelt nog of hij gaat bungeejumpen op de grootste hoogste ter wereld, we gaan ook nog wandelen in tsitsikamma national park naar de hangbrug.

Kaap de goede hoop/zeehonden/walvissen/struisvogels/pinguins

Vandaag tja ik weet gewoon echt niet waar we moeten beginnen. We hebben zoveel gedaan en zo gigantisch veel gezien! En hele erge mooie dingen gezien! Als we er over nadenken dan worden we echt stil van alle mooie dingen die we vandaag hebben mogen zien.

We gingen vanochtend vroeg weg naar houtbaai. Onderweg hebben we een paar zebra´s gezien op afstand in een rijdende bus. Bij houtbaai gingen we een robbentocht doen. We hebben hier gigantisch veel zeehonden en leeuwen gezien. Ik ga niet bij elk verhaal vertellen hoe mooi het was, maar het was mooi! Zie een kleine selectie van onze foto´s in het album.

Hierna een mooie bustocht gedaan met geweldige uitzichten! Via Chapman´s peak route naar Kaap de Goede Hoop. Hier zijn we eerst naar de vuurtoren gewandeld voor weer meer mooie uitzichten. Hier hebben we voor het eerst een glimp op kunnen vangen van een walvis. Toen hebben we een wandeling helemaal naar beneden naar het zuidwestelijkste puntje van Zuid-Afrika gedaan, we kwamen langs mooie kliffen, met een mega wit strand en uitzicht op de blauwe oceaan! Schitterend! Beneden aangekomen stonden er struisvogels langs de oceaankust en een soort van springbokken in de bergen.

We gingen verder rijden richting eindpunt simon’s town aan de kust van false baai. Hier hebben we ook zeker veel uitzichten en baai’s met mooie stranden en rotsen etc. gezien. Teveel om nog na te kunnen vertellen! Hier zagen we overal wel walvissen, de ene keer beter dan de andere keer. Soms stopte we met de bus voor een fotoshoot. Bij bouldersbeach hebben we naar de pinguïns gekeken wat zeker een erg leuk gezicht was. Toen we al bijna naar de bus terug moesten zagen we meeuwen wat raar doen. Hier was een zeehond bezig met een pinguïn in stukken te slaan om hem op te eten. We hebben erg duidelijke foto’s, ze zijn spectaculair maar niet smakelijk! Op de achtergrond van deze zeehond vond een walvis het leuk om even een aantal keren in de lucht te springen en op zijn rug te landen. Echt gigantisch mooi! En dit heeft veel ontzettend mooie plaatjes opgeleverd! In de bus was iedereen ontzettend jaloers op onze foto’s dat wij dit hadden gezien. Nog een stukje verder rijdend zagen we nog een walvis ditzelfde doen alleen niemand van de groep kreeg deze mooi op een plaatje te pakken.

Terug bij het hotel zijn we wel een beetje moe, het lijkt wel of we een aantal dagen weg zijn geweest maar we hebben dit allemaal in 1 dag gedaan. We wilden uit eten in de buurt, maar na wat rondwandelen werden we lastig gevallen. Marjolein raakte in paniek, maar niemand vond dit echt fijn dus besloten we maar bij het hotel te gaan eten. Toen zagen we vlak voor het hotel de KFC dus toch daar even eten gehaald en in het hotel opgegeten zodat we niet in het donker hoeven te lopen.

Morgen rijden we 560km naar Plettenbergbay en moeten om half 8 al met de bus weg. Stellenbosch en het wijnproeven is vandaag overgeslagen, omdat we te weinig tijd hadden vandaag. Dus morgen nog even Stellenbosch en het wijnproeven doen we in Oudtshoorn.

Klik hieronder voor de route van deze dag

kaap de goede hoop

Kaapstad tour

Gisteren waren we erg blij dat we eindelijk in een gewoon bed lagen. Slaapt toch wel veel lekkerder dan een vliegtuigstoel. Anneke miste vannacht de braadworst met zuurkool, maar wij hebben heerlijk geslapen. We hadden de wekker niet te vroeg gezet, omdat we wisten dat de komende dagen de wekker wel op tijd zal gaan. Maar uiteindelijk toch nog beetje op tijd wakker en rond half 10 gingen we de stad in. Het was wel kort om in 1 dag alles in Kaapstad te zien. Ons hotel ligt dichtbij de green market square, dus daar begonnen we de dag. Zag er leuk uit met allemaal markt kraampjes, maar we gingen eerst even ontbijten. Heerlijk ontbijt! Robert had geroosterd toast met worstje en gebakken eitje, anneke een croissant en marjolein yoghurt met fruit, honing en nootjes.

De reisleidster had ons gister verteld dat we met de hop on hop off bus de stad moesten verkennen, dat is zo’n rode engelse bus die aan de boven kant open bus ( de topless bus), met de rode route komen we overal langs en je kan de hele dag in en uitstappen. Tijdens het ontbijt zagen we de busopstapplaats en we besloten de green market square tot het laatst te bewaren, zodat we niet de hele dag met souvenirs hoeven te wandelen.

De busroute hebben we gevolgd tot bijna het einde, de rit duurde ongeveer een uur. Eerst door de stad langs kasteel de goede hoop,district six, alle musea ect. Met een oordopjes die je bij je stoel kon inpluggen kregen we alle informatie over wat er te zien was. Robert vond het erg leuk om hem in te stellen in afrikaanse taal maar dat was soms nog best wel lastig te verstaan. We gingen nog een keer richting de Tafelberg en daarna langs de mooie witte stranden die erg intrek zijn bij de hollywoodsterren. Ze waren inderdaad wel mooi, maar wat hier nou zo bijzonder aan is in vergelijking met een ander strand snapte wij niet. Het was wel erg koud! En het water ook, dus geen bikini’s op het strand! Daarna gingen we naar Waterfront, hier hebben we lekkere snoek gegeten en Anneke op de boot naar Robbeneiland gezet. Wij zijn even lekker wezen shoppen in waterfront, wat een zeer mooi winkelcentrum is. Hier hebben we even Afrikaans internet gekocht, zodat we jullie elke avond op de hoogte zouden kunnen houdenJ en dit geldt ookweer niet voor Lesotho en Swaziland.

Toen hebben we de busroute nog een keer gedaan:D maar nu wel in het Afrikaans, waarbij we erachter kwamen dat in de Nederlandse vertaling toch wel stukken weg waren gelaten. We wilden nog wat dingen doen, maar deze waren helaas al gesloten. Daardoor was de route met uitzichten op de bergen en stranden niet minder leuk! De green market square hebben we dus uiteindelijk niet meer gedaan. De zon kwam al een beetje door, maar het was nog steeds wel koud en voornamelijk veel wind boven op de bus.

Bij waterfront hebben we Anneke weer bij de boot opgepikt, die vond het Robbeneiland erg leuk en interessant om te zien. Hierna hebben we heerlijk aan de haven buiten onder een warmtelamp gegeten. Robert wilde gelijk alles proberen dus hij heeft een mixed grill op met wildzwijn, struisvogelbiefstuk, springbok, gnoe en krokodillenvlees op. En dit was gewoon allemaal erg lekker!

Nu lekker ons bedje in, want we worden morgen om 8 uur opgehaald met de bus om kaap de goede hoop te bezoeken, hierna gaan we nog mooie bustocht langs de kust maken en gaan we nog wijnproeven in stellenbosch.

Aankomst in Kaapstad

De eerste blog was een beetje snel geschreven, omdat er omgeroepen werd dat we naar een andere gate moesten. Ondertussen zit de eerste dag in Zuid-Afrika erop. De vliegreis was best nog wel heftig, omdat we ’s nachts vlogen. Op zich is dat niet zo erg, maar zodra we in het vliegtuig naar Johannesburg zaten werd er omgeroepen dat we nog wat te eten kregen en daarna zouden kunnen gaan slapen. Dit was rond elf uur. Maar als je om 2 uur s’nachts de specialiteit duitse braadworst met zuurkool krijgt dan sta je toch wel erg raar te kijken! Zo blijf je toch niet in je ritme? Dus marjolein heeft lekker doorgeslapen en Robert en Anneke hebben nog lekker zitten eten.

Tijdens onze vliegreis hebben we een echtpaar ontmoet van onze reis, dit is een wat ouder echtpaar maar wel gezellige mensen. Verder hebben we tijdens de vliegreis nog niemand kunnen ontdekken die bij onze groep hoort. Je zou toch zeggen dat het wel opvalt als je 3x overstapt met dezelfde mensen. We vonden wel als je helemaal alleen met zo’n reis van djoser meegaat je de hele reis ernaar toe toch wel erg alleen zou zijn en je alles in je eentje moet uitzoeken, dat zou niet leuk zijn geweest. Op Johannesburg was het even stressen. We moesten overstappen naar een binnenlandse vlucht naar Kaapstad, de bagage moest van de band gehaald worden en we moesten opnieuw inchecken. We hadden van deze vliegreis nog geen boardingcard en het echtpaar wat ondertussen bij ons hadden al wel. Hoe dat kan weten we nog steeds niet, want de man die ons op schiphol hielp zei dat dat niet ging. Je merkt gelijk de andere cultuur, want toen we de bagage hadden opgehaald stonden er allemaal mannetjes die je bagage voor je wilde rijden en je wilde helpen naar de goede balie. Ondanks dat we overal adviezen kregen en overal heen werden geduwd, kwamen we toch bij de verkeerde balie aan. Dit kwam uiteindelijk wel goed, maar daar stond een lange rij. Tijdens het wachten hadden ze gelukkig door dat het vliegtuig snel ging vertrekken, dus kregen we voorrang. Daarna was het rennen naar de goede gate, wat ook nog niet duidelijk stond aangegeven, maar we hebben het toch nog makkelijk gered.

Op kaapstad ontmoette we onze reisleidster. We stonden verbaasd van haar vertoning, op hoge hakken en sieraden en zo. Maar het is een aardige vrouw die wel verstand heeft van reizen leiden, dus dat was wel een vooroordeel. Bij ons hotel aangekomen konden we alleen even super snel opfrissen en de koffers neerzetten, want de taxi’s stonden al klaar om ons naar de Tafelberg te brengen. Het was nu mooi en helderweer en dat kan snel omslaan hier, dus dat konden we beter maar alvast gedaan hebben. Het uitzicht op de Tafelberg was echt schitterend!!! Zoals robert zei: lijkt wel alsof je naar het einde van de wereld kijkt! Heel mooi om aan de voet van deze berg kaapstad te zien liggen aan de oceaan.

’s Avonds lekker gegeten bij het hotel en even met de groep kennis gemaakt. En zoals we al verwacht hadden zijn we toch wel de jongste van de groep. Daarna vroeg naar bed, want we waren toch wel erg moe van de reis.

Schiphol

Zo het was even haasten, maar we zitten op schiphol. Dus we hebben het uiteindelijk wel gehaald.
Mijn moeder was verbaasd, haar bagage was minder dan 20 kg en de onze ietsje meer, en wij maar zeggen dat ze niet zoveel moest meenemen.

Gisteren hebben we ons konijntje in goede handen gegeven. We weten zeker dat deze goed verzorgt zal worden.

Helaas niet veel tijd, want we vertrekken ineens van een andere gate. We vertrekken zodadelijk naar frankfurt waarna we door vliegen naar
johannesburg. Daar stappen we morgenochtend over naar kaapstad.

Welkom op onze Reislog!

Hallo en welkom op onze reislog!

Wij gaan naar Zuid-Afrika!!!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar wij ons bevinden en waar wij geweest zijn! Meer informatie over ons en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!

Wij hopen dat jullie ons op onze volgende reis naar Nieuw-Zeeland weer zullen volgen