Zuid-Afrika reisblog van Robert en Marjolein

Verjaardag in afrika

Happy Birthday!

Vandaag een lange reisdag van 560km! En de verjaardag van Marjolein en Anneke.

Bij het ontbijt werden we gefeliciteerd door de hele groep. Even lekker ontbeten en toen moesten we weer de bus in. We zijn om 8 uur vertrokken uit drakensbergen en zullen via het voetbalstadion in durban naar st Lucia rijden waar we rond 16 uur aanzullen komen.

In de bus werd 2 maal voor ons gezongen! Tijdens de koffiestop hebben we lekkere cakejes gekocht om te trakteren. Daarna zijn we langs het voetbalstadion in durban gereden, waar de wereldkampioenschappen gespeeld zijn. Onze gids heeft veel meegemaakt tijdens deze kampioenschappen, zo hoorde we er heel veel gedaan wordt om onze spelers bitterballen te kunnen gevenJ en dat de bavariajurkjes verkocht zijn aan oude dames die ze geweldig vonden, maar deze jurkjes zijn alleen te dragen door jonge dames dus de buschauffeur die deze dames de jurken zag aan doen in zijn bus heeft zich rot gelachen.

Daarna een snelle stop, hebben we even een hamburgertje gekocht en we hadden nog broodjes over en ook aardbeien, de gids had nog suiker over van de barbeque van de afgelopen dagen , dus ook nog lekker broodje met aardbeien en suiker. We komen bijna aan in st Lucia, waar we in appartementen zullen overnachten. We hadden van te voren gezocht op locatie en plaatsnaam voor informatie van de accommodaties, deze hadden we iets anders gevonden dan waar we echt naar toe gaan dus blijft een verrassing.

Morgen gaan we een game drive maken, deze begint om 6 uur tot 16 uur. Dus een lange en vroege dag, maar het zal hopelijk geweldig worden.

Overmorgen gaan we een boottocht maken, waar we nijlpaarden en krokodillen gaan zien. Voor deze tocht moeten we om half 6 al weg! Tot 8 uur en daarna kunnen we in ons hotel de koffers weer pakken, want dan zullen we richting Swaziland rijden. In Swaziland zullen we weer geen mobiel en internetbereik hebben! We zullen hier 2 nachten overnachten in originele Beehives

Vanavond gaan we lekker eten bij de Griek in st Lucia, waar het een groot feest gaat worden. Er komt ook een andere groep waar ook een jarige is. En onze gids gaat een eigen toerbedrijf starten en de eerste bus is gekocht, haar compagnon zal bij de andere groep zitten, dus ook voor haar een groot feest.

We weten niet of we de komende dagen echt tijd zullen hebben om te bloggen, maar we gaan het proberen!

Bij deze ook bedankt voor alle lieve felicitaties, per mail/blog/sms en het lieve kaartje!

Royal Natal National Park

Vandaag zitten we, net als gisteren, op een vakantie park vlak bij Drakensbergen. Vanochtend was er om 7 uur ontbijt en we hadden keuze uit bruin of wit brood, geroosterd of niet, daarnaast waren er eieren gebakken en lag er spek klaar. Als je dat lekker vond kon je ook kiezen voor een spiegelei welke dan direct voor je klaar wordt gemaakt. Naast al dit lekkers was er yoghurt en sinasappelsap, misschien was er nog wel meer maar dit was zo’n beetje ons onbijt J

Na het ontbijt vertrokken we om 10 voor 8 met de bus naar Royal Natal National park. In dit park hebben we een wandeling gemaakt een stukje de berg op. je kon een aantal stukjes lopen naar / langs het beekje, naar een waterval, naar een stukje bos en naar een andere waterval. Wij besloten dat het wel leuk was om de route langs het beekje te lopen. We dachten dat de bordjes die we moesten volgen de naam van het beekje hadden, maar toen we eenmaal enthousiast bij het beekje kwamen over stenen er langs en doorheen geklauterd waren, liep het pad na een kilometer toch uiteindelijk dood. We hebben besloten toch maar terug te gaan en weer richting de groep te lopen(die ondertussen wel de andere route hadden genomen), welke we vrij snel weer ingehaald hadden... De berg op was in de warme zuid-afrikaanse zon en dit was lekker warm, combineer dit met een vrij stijl heuveltje en we bedachten al snel dat 1.8 liter met zijn 2tjes best wel eens krap kon worden. We zijn met de groep naar de Tiger Falls gelopen, dit klinkt heel stoer maar omdat het hier in de lente niet regent, en de eerste zomer-regen nog niet gevallen was stonden de Tiger Falls droog. Marjolein en Robert zijn vervolgens terug gelopen naar de Gudu Bush waar ook nog een waterval zou zijn, de Gudu Falls. De Gudu Bush was echt waanzinnig mooi en door de hoge bomen was de schaduw een welkome afkoel plaats, we zijn erg blij dat we hier niet in de zomer zijn het was nu 30 graden maar in de zomer kan het snel 40 worden. Het rondje naar de Gudu Falls hebben we niet meer gelopen omdat de bus om 12 uur weer zou vertrekken richting het vakantie park, we waren zonder de falls pas om 12:05 weer bij de bus. Van een paar andere Nederlanders die we tegen kwamen hoorden we dat het naar de Gudu Falls toch nog een aardige klim zou worden, waar het weer af en toe leek of het pad verdwenen zou zijn. De Gudu Falls wandeling komt op ons lijstje voor als we hier ooit nog terug komen. Vlak bij de bus hebben we nog een groepje bavianen gezien. Gelukkig waren we niet de laatste, de andere groep was na de Tiger Falls naar beneden gelopen maar dit was ook nog een aardig stukje, om 12:30 zaten we in de bus terug.

Op het vakantie park hebben we de restje van braai van gisteren gegeten op vers brood, lekker! Na het eten hebben we de zwemkleren aangedaan en hebben we een duik genomen in het verwarmde zwembad, de kleur van het water van het onverwarmde zwembad zag er niet heel fris uit… het verwarmde zwembad was lekker en de zon scheen ook nog heerlijk. We zijn net terug van het zwemmen en gaan zodadelijk weer eten, Helma (de reisleidster) gaat weer voor ons koken of braaien, we weten nog niet wat we te eten krijgen. Morgen vertrekken we weer richting Sint Lucia waar we de verjaardag van Marjolein en Anneke gaan vieren. Overmorgen gaan we op een “Game Drive” om wilde dieren te zien, maar daarover later meer.

busreis naar drakensbergen en Golden gate national park

Gisteravond hebben we een steak met een gepofte aardappel, iets van rijst wat meer op deeg leek en gesmoorde kool met lekkere kruiden gegeten. Het kampvuur was bezet door de meisjesschool uit Wales die hier voor de pabo stage liepen. Gelukkig heeft onze gids een andere vuurkorf geregeld. We werden erg melig van de rare pabo studenten en hoe erg hun spelletjes ook waren in de loop van de avond gingen we zelfs nadoen! Omdat we nog zolang van de bar gebruik maakten bleef de stroom, het licht en de muziek tot 11 uur aan ipv tot 10 uur. Dit was juist wel jammer omdat het vuur veel leuker is in het echte donker. Genietend van de sterren konden we weer in het pikkedonker weer terug naar de huisjes. Bij Anneke zat een grote spin op de deur die Robert toch maar even heeft doodgemaakt, bij ons huisje aangekomen ging Robert naar het toilet en zei dat Marjolein niet mocht binnenkomen… wat doet ze.. ze gaat toch kijken… een mega grote spin liep over het plafond(waarvan we hier niet zeker waren of hij giftig zou zijn!) Robert heeft hem dood kunnen maken, toch wel fijn zo’n stoere vent aan je zijde:D Voor het slapen gaan de hele kamer toch maar even uitgespit op ander gedierte. Dit was gelukkig niet het geval, maar toch vonden we het allebei wel beetje eng.

’s Ochtends zaten we om 7 uur alweer aan het ontbijt. Hierna kregen we weer een lekkere afrikaanse massage op de 10 km off road weg terwijl we onze route vervolgen om Lesotho weer te verlaten. Hier weer paspoort controle en al het formulierwerk maar we zijn weer in Zuid- Afrika aangekomen waar we weer gewoon internet en telefoonbereik hebben! We zullen in Swaziland verder op in de reis weer geen bereik hebben. Nu zijn we op weg naar drakensbergen in Royal national park waar onze gids vanavond een heerlijke braai(barbecue) voor ons gaat bereiden.

De lunch was even een broodje halen bij de spar, omdat we wat vertragingen hadden opgelopen tijdens weg werkzaamheden. Ondertussen hebben we de helft van onze reis gehad op 2700km. Dus we gaan echt aan het einde beginnen, maar we gaan het leukste nog zien de big five! We zijn gestopt bij een leuk souvenirdorpje. We rijden door Golden gate nationalpark wat weer mooie bergen en rotspartijen zijn die er weer anders uitzien. Hier hebben we ook heel veel zebra’s gezien.

We zitten nu in een chaletje, wat echt wel een chalet te noemen is. Een kamer zo groot als een balzaal en met z’n drieën hebben we een drie slaapkamers(1 over dus) een grote keuken en zitkamer.

Het is echt een vakantiepark met verwarmd zwembad ,koud zwembad ,squashbaan. Echt allemaal hartstikke leuk helaas hebben we er niet zo heel veel tijd voor. Morgen gaan we om 7 uur alweer ontbijten, want we gaan morgen een wandeling maken onder het amfitheater van de drakensbergen. Hier kunnen we niet te laat mee starten, omdat het anders te warm wordt ’s Middags kunnen we even uitpuffen in het zwembad.

De gids heeft een heerlijke braai voor ons gemaakt, het was veelste veel en we stonden er versteld van in welk tempo ze het had voorbereid. Ze zijn hier erg van de shotjes en die gingen er hard doorheen naast de wijn en andere drank die we hadden ingeslagen. Het was vandaag weer mooi weer met zon en 25-30 graden (volgens internet, dus dan moet het wel waar zijn :D)

Lesotho rondwandeling in Malealea

Slapen was een beetje ongemakkelijk in het echte donker. Maar zodra de zon een beetje doorkomt rond half 6 hebben we toch wel in de gaten dat het hier ookwel mee kan vallen. Het huisje was namelijk superschoon bij aankomst en na een hele nacht is er nog geen beestje in het huisje te vinden. We konden wel lekker douchen, want de douche wordt verwarmt op gas. Daarna naar de ontbijtzaal, beetje onwennig dat we in het halfduister moeten gaan eten want er is tot vanavond nog steeds geen stroom. Toch krijgen we weer lekker roerei met spek op warme toast.

Hierna kregen we een wandeling vanuit de malealea lodge door het malealea dorp door de mensen die gisteravond nog voor ons gezongen hebben. De wandeling ging echt op het afrikaanse tempo, maar ondertussen is de temperatuur wel aardig gaan stijgen dus vinden we dat niet heel erg. We krijgen weer een hoop armoede te zien, we zijn weer echt terug in de tijd.

Zoals ik me het museum argeon kan herinneren, is wat ik hier zie. Geen stroom, water halen uit een put, brood bakken in een van modder gemaakt oven. Ze kunnen pas trouwen als ze 12 koeien kunnen betalen als bruidsschat. De herders lopen hier traditiegetrouw met grote dekkens om zich heen. En we zien zelfs kleine herdertjes met kaplaarzen aan van ongeveer 4/5 jaar oud met een aantal koeien opzoek naar vers gras. Ja dit is echte armoede. In een winkeltje kopen we zelfgemaakte spullen, maar dat zal deze mensen toch nooit echt genoeg helpen. Toch blijkt uit alles dat deze mensen er zelf niet zo heel veel moeite mee hebben en een cultuur waarin vrouwen moeten werken en kinderen moeten opvoeden en verder iedereen lekker in het zonnetje zit te luieren is ook moeilijk te veranderen. En natuurlijk zal het ontstaan zijn daardat er ook niets anders te doen is, deze armoede zal erg lastig zijn om te veranderen.

Hierna hebben we lekker geluncht, spaghetti bolognese. Een deel van de groep is gaan paardrijden, maar dat hebben we laten schieten. Wij hebben lekker bij het huisje in bikini/zwembroek een boekje gelezen. Een echt vakantiegevoel voor marjolein! Helaas hebben we nu het eindelijk weer is voor een zwembad geen zwembad! Morgen gaan we weer Lesotho uit richting drakensbergen. Dan zullen we weer internet hebben en kunnen de afgelopen blogs geplaatst worden. Daar is als het goed is een verwarmd zwembad, maar de vraag blijft of we daar wel tijd voor hebben?

Lesotho busreis en eerste nacht

Vanochtend weer vroeg uit de veren, koffers moesten weer de bus in want we zouden om 8 uur vertrekken. Als je zo’n lange busrit te wachten staat dan gaat geroosterde toast met eieren en spek er wel in. Bij het ontbijt kun je hier eieren in elke vorm bestellen, roerei, gekookt ei, spiegelei. Het eten van gisteravond was ook heel lekker de springbokbout was gewoon een pan gesudderd draadjes vlees met rijst en bloemkool met broccoli! Groenten kennen ze hier in Zuid-Afrika wel, dat hadden we niet zo verwacht.

Lange busreis, maar wel weer hele mooie uitzichten. Lange uitgestrekte velden met uitgedroogd gras en af en toe een klein stukje groen gras, met daar achter silhouetten van bergen. Tijdens de lunch pauze een hamburgen gegeten bij de wimpie, we vonden het erg apart dat in een soort mac Donalds achtige tent gewoon een menukaart gebracht werd met toch een grote verscheidenheid aan gerechten.

Uiteindelijk gingen we de grens over van Zuid-Afrika naar Lesotho. Terwijl we net wilden bloggen dat we de armoede in Zuid-Afrika nog wel mee vonden vallen, liepen we hier de grens over(je mocht niet in de bus blijven zitten en we kregen allerlei controles) naar echte armoede. Kleine krotten, mensen met kapotte versleten kleren. En ondanks de armoede krijgen we gelijk te zien hoe vriendelijk de mensen in dit land zijn, er wordt van overal vandaan naar ons gezwaaid en het is een belediging als we niet terug zwaaien. Dit geeft toch een verwelkomend gevoel. Robert vond dit erg leuk en ging de prins uithangen, hij zwaaide naar iedereen zo hard hij kon nog voordat de mensen naar ons konden zwaaien.

De laatste bus stop was bij gateway to paradise pass. Hier hadden we uitzicht op het dal waar we de komende nachten zouden overnachten. Heel erg mooi met alle ver uitzichten over bergen en heuvels. De laatste 10 km moesten we met de grote touringcar offroad rijden en geloof ons dat was niet echt gemakkelijk. Robert heeft ook ontzettend last van veel pijn, maar staan in de bus als hij zo wiebelt is een beetje onmogelijk.

Dan komen we aan bij onze lodge, we krijgen allemaal een eigen huisje, het ziet er heel erg schattig uit. De gids heeft ons aangeraden een paar keer heen en weer naar ons huisje en het recreatiegebouw te lopen, omdat ze allemaal op elkaar lijken en het echt donker is vannacht.

We krijgen een optreden van een plaatselijk koor en een band, waar je weer ziet dat de mensen hun best doen en echt arm zijn. Met de fooi hopen we dat ze weer voor even geholpen zijn. Dan volgt weer een heerlijke maaltijd een stuk kip uit een stoofpan met rijst, aardappelen ,sperzieboontjes en sla. Daarna met de groep nog gezellig naast een kampvuur gezeten. En zo als gezegd, ging alle elektriciteit klokslag 10 uur uit. Dan is het ineens donker overal. Het recreatiegebouw, de bar , de huisjes nergens meer stroom. Op de terug weg naar ons huisje zien we dat het echt donker geworden is. We hebben nog nooit zoveel sterren gezien!! Zelfs niet in Zweden en Finland waar het toch ook echt wel donker kan zijn. Echt ongelooflijk veel sterren!! In ons huisje kunnen we even een kaarsje aanstekken maar als we gaan slapen blazen we deze toch uit. Het enige wat je ziet is donker, je kan hier met je ogen openslapen je ziet echt helemaal niets! Toch wordt slapen een beetje lastig omdat onze gids ons een beetje heeft bang gemaakt met verhalen over spinnen, slangen en schorpioenen.

ps. we zaten in Malealea, maar de blog kende dit plaatsje niet en hebben we als locatie Maseru (de hoofdstad van Lesotho) opgegeven aangezien dit redelijk dichtbij was.

Graaf Reinnet/ vallei der verlatenheid

Vanochtend om half 7 ontbeten en vroeg vertrokken. Kennis gemaakt met onze nieuwe buschauffeur die de rest van de reis bij ons zal blijven als het goed is tenminste. Vandaag weer een busrit richting Graaf Reinnet. Hier zullen we 1 nachtje overnachten.

Vanmiddag in Graaf Reinnet rondgewandeld, maar dat stelde weinig voor. Om 4 uur gingen we een wandeling maken naar uitzicht punt van de vallei der verlatenheid. We moesten nog even wachten en hebben met onze voeten in het zwembad gezeten in het zonnetje, maar het water is zo koud dat hou je echt niet lang vol!Laat staan zwemmen.

De korte wandeling naar het uitzicht punt was heel erg mooi! Hier hebben we naar de zonsondergang gekeken met een glaasje wijn. Dit was het ultieme vakantie gevoel!!! We zijn nu terug bij de chalets en om half 8 gaan we eten. De etenstijden zijn hier heel wisselend en raar. De ene keer zitten we nog vol van de vorige maaltijd de andere keer hebben we best trek. Vanavond staat er Springbokboutje met bobotie op het menu. Geen lange blog, maar voorlopig even de laatste we rijden morgen naar lesotho waar geen mobiel bereik is en zelfs alleen maar stroom tussen 17-22uur. ’s Avonds warm blijven met een drankje bij een vuurtje. Dus dat wordt zaklampen gereed houden want het schijnt heel erg donker te zijn! Wel ontzettend mooi om sterren te kijken dus we zijn benieuwd.

Ps foto’s komen na lesotho misschien of thuis moet toch iets verrassing zijn!

Cango grotten, wildlife park, struisvogels

Nog even een verhaaltje over gister. Het is echt geen relax vakantie, want we moesten weer vroeg opstaan. We kregen een heerlijk ontbijt op een terras in een heerlijk warm zonnetje met uitzicht over de bergen, de weilanden waar de schapen en struisvogels door elkaar lopen. Je ziet weer allerlei kleuren vogeltjes bijvoorbeeld een hele gele vogel. Dat is toch wel grappig om te zien.

Na het ontbijt zijn we de bus weer ingegaan, vandaag gelukkig maar kleine stukjes rijden, maar wel een hele vol geplande dag. We zijn eerst naar de Cangogrotten gegaan, dit zijn mooie druipsteengrotten met stalactieten en stalagmieten. Waarvan grote delen gewoon afgebroken en meegeroofd waren. Toen zijn we wezen lunchen aan een wegrestaurant waar je normaal gesproken als toerist niet zou stoppen. Het waren een soort van hutjes het had wel iets Afrikaans. We hebben er ook afrikaanse stoofpot gegeten struisvogel en lamsvlees met groente aardappel en rijst. Best een vullende maaltijd waar sla bij geserveerd werd. Het alcoholpercentage in ons bloed wordt tijdens lunch tijd hier alweer aangevuld met wijn. In afrika eten ze vaak ook bij de lunch warm eten en daar krijg je natuurlijk wijn bij. Als toetje kregen we fruitsalade en alsof we nog niet vol genoeg waren kregen we ook nog taart, omdat onze Let jarig was.

Hierna zijn we naar een soort dierentuintje geweest, je kon hier duiken met krokodillen, op de foto met slangen of kleine of grote cheeta’s. De tijgers waren helaas al te groot te worden om met mensen in aanraking te komen. En nee we hebben ons gedragen en we hebben alleen gekeken dit keer.

Toen zijn we doorgereden naar een struisvogelfarm, hier kregen we uitleg over de struisvogels. Het zijn echt domme beesten hun ogen wegen meer dan hun hersens. Struisvogels leven ongeveer 80 jaar en vanaf 2 tot 3 jaar beginnen ze met eieren leggen. In de periode van maart tot oktober leggen ze om de dag een ei van 1 tot 1,8 kilo! Ik ben blij dat ik geen struisvogel ben! De struisvogels doen een soort paringsdans om de eieren te bevruchten deze hebben we al een paar keer vanuit de bus mogen aanschouwen en ziet er wel grappig uit. Marjolein heeft met struisvogel betsie de enige struisvogel die gewend is aan mensen op deze farm geknuffeld en Leo heeft een kus van betsie gehad. Daarna heeft marjolein nog struisvogel gereden en dat was echt wel erg grappig!
Toen hebben we lekker gegeten bij de farm, echte struisvogelbiefstuk erg lekker. Hier kregen we ook een wijnproeverij bij, dat was geen proeverij te noemen want je kon kiezen tussen rode , witte wijn en druivensap en degene die hier iets over moest vertellen drinkt geen wijn. Toch was het eten bij een groot haard vuur wel erg gezellig. Ondertussen beginnen we de groep beter te leren kennen en is het toch wel erg gezellig. De bus is ondertussen kapot gegaan dus er werd een vervangende bus geregeld om ons terug naar de logde terug te brengen. Morgen krijgen we weer een andere bus en buschauffeur die de rest van de reis met ons meegaat. Bij elke bus hoort een vaste chauffeur.

Bij de lodge aangekomen zijn we met een groepje heerlijk bij de openhaard gaan zitten, die in de openbare ruimte staat met lekkere hangbanken. Dit hadden we gisteravond ookal gedaan en met ons bijna vaste na borrel groepje hebben we nog even lekker geborreld en gelachen. Toen toch maar vroeg naar bed(het voelde al heel erg laat), want de volgende morgen moesten we om half 7 al weer ontbijten!

Onderaan Swarteberg vlakbij oudtshoorn

Zo vandaag een vroege blog, omdat we ook nog even gaan genieten. Gister was een indrukwekkende dag en dat moet nog even op ons inwerken. Vanochtend moesten de koffers om 8 uur al buiten de kamers staan, waarna we nog even konden ontbijten. Deze mooie lodge moesten we helaas weer verlaten, niet wetend wat ons de komende nachten te wachten staat. We gingen met de bus naar een treintje toe waar we om 10 uur zouden vertrekken, dit was toch nog wel even haasten. Bij het treintje aangekomen kunnen we het niet echt een treintje noemen, maar het zijn wagons en ze rijden op een spoor dus ja.. Erg gammel en er kwam een stink lucht uit het treintje. We zouden mooie uitzichten gaan zien en dat viel allemaal ookwel erg tegen, het waren heuvels geen bergen en het was opzich wel mooi maar we zijn gewoon te veel verwend. Dus onze groep werd heel erg melig tijdens deze reis, dus het was wel gezellig maar wel erg saai. Robert had erg veel last van in het treintje zitten, we konden vanmiddag met busjes nog de swartebergpass op rijden, maar die hebben we daarvoor laten schieten. Het was vandaag bewolkt met soms wat regen, we hadden enthousiast onze driekwarts broeken aangedaan maar we hebben het gewoon koud! We hebben geluncht bij een lokaal bevolkingsrestaurantje was wel erg apart. Hierna is een deel van de groep, waaronder Anneke naar de swartebergpass gegaan. Wij zijn doorgereden naar de volgende lodge.

Deze lodge ligt onderaan de voet van swarteberg en is zeker heel erg mooi! De uitzichten maar ook de lodge zelf. We zitten nu in een huiskamertje bij een brandend openhaard, te bloggen en te lezen. Zo straks nog even in bad op de erg luxe kamer met schitterend uitzicht! De zon komt een beetje door dus misschien nog even een duik in het zwembadje nemen, voor dat we gaan opwarmen in bad want voor echt zwemmen is het wel iets te koud.